SARSYS–ASFT ett bolag i Aktieportföljen som rapporterade för Q4 respektive helår 2019 den 27e februari. Här är min analys av rapporten lagom till att rapportperioden för Q1 drar igång ?Bättre sent än aldrig!
Andra halvåret, 1 juli – 31 december 2019.
- SARSYS-ASFT ökade nettoomsättningen under perioden med 47 procent till 47,0 Mkr (32,0 Mkr)
- Resultat efter finansiella poster för perioden uppgick till 1,9 Mkr (-1,4 Mkr)
- Periodens resultat efter skatt uppgick till 664 kkr, (707 kkr)
- Resultat efter skatt per aktie uppgick till 0,06 kr (0,07 kr)
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 4,1 Mkr (1,7 Mkr)
- Försäljningsarbetet avslutades med en stor ramorder till Norska Flygvapnet om totalt 22,1 Mkr och med en första leverans om 8,1 Mkr
- Avsiktsförklaring gällande förvärv av C.N.S. Systems AB tecknades den 2 oktober. DD- process genomfördes utan att avtal om förvärv kunde slutas. Kostnaden om ca 0,6 Mkr belastar årets resultat.
Helår 1 januari – 31 december
- Nettoomsättningen ökade under perioden med 59 procent till 91,4 Mkr (57,6 Mkr)
- Årets resultat efter skatt uppgick till 3,8 Mkr (-5,4 Mkr)
- Årets resultat efter finansiella poster 5,0 Mkr (- 7,5 Mkr)
- Avskrivning goodwill uppgick till 2,0 Mkr
- Resultat per aktie efter skatt uppgick till 0,33 kr (-0,51 kr)
- Eget kapital per aktie per den 31 december uppgick till 2,57 kr (2,00 kr)
- Koncernens soliditet per den 31 december uppgick till 39 procent (27 procent), en förbättring med 44 procent
- Likvida medel per den 31 december uppgick till 4,1 Mkr (1,7 Mkr)
- Årsstämman beslutade om en utdelning på 6 öre per aktie
- Styrelsen har beslutat att lämna kvartalsrapporter med start för första kvartalet Q1 2020
Väsentliga händelser
- Trots att SARSYS-ASFT förvärv av C.N.S. Systems AB inte kunde genomföras vill man fortsätta att kontinuerligt söka nya förvärvsobjekt
- Flera åtgärder för att effektivisera organisationen samt förbättra resultatet. Man kan redan nu se effekterna av sammanslagningen av Sarsys och ASFT Industries. Förutom en normaliserad prisbild har sammanslagningen inneburit produktionsfördelar, personalreduktion och effektiviseringar. Dessa resultatförbättringar har fått genomslag under 2019 och kommer även att påverka både år 2020 och år 2021.
- Extra bolagsstämman den 30 november beslutade om en riktad nyemission till Rite Internet Ventures Holding AB och Eastbridge Capital AB. I den riktade emissionen tillförs 4.4 Mkr och därefter ytterligare 3.85 Mkr.
- Den 12 juli tecknades samarbetsavtal med Omniklima AB angående ny teknik för mätning av kontamination av start och landningsbanor. Tekniken är framtagen i samarbete med Luleå Tekniska Universitet och har resulterat i helt ny teknologi för ökad vintertrafiksäkerhet. Samarbetsavtalet innebär att SARSYS-ASFT har global ensamrätt till tekniken för flygplatser
Kommentarer
Positivt att se att SARSYS-ASFT vänder till vinst på helåret 2019. Dock var resultatet svagare i Q4. Omsättningen ökar med runt 50% både under Q4 och sett till helåret. Sannolikt går det att göra fler effektiviseringar i organisationen som leder till ytterligare lönsamhet.
Den finansiella situationen har förbättrats sett till soliditet och likvida medel. Man är dock fortfarande i en relativt svag position, speciellt med målet att göra fler förvärv.
Det finns en osäkerhet kring framtiden för friktionsmätning (SARSYS-ASFT största inkomstkälla i dagsläget) kopplat till nya globala regler kring rapportering om landningsbanors skick. Mer information om detta samt svar från VD finns på Kvalitetsaktiepoddens hemsida.
Om jag väldigt kort ska försöka sammanfatta förslaget för nya reglerna kring Global Reporting Format (GRF) så kommer det inte längre innehålla information om friktion. Detta gör sannolikt bolagets friktionsmätningar mindre relevanta i rapporteringssyfte. Dock så uppskattar man från bolagets sida att efterfrågan kommer fortsätta då mätningarna fortfarande ger värde och viktig information om landningsbanans tillstånd och för underhåll.
Man ser också regeländringen som en möjlighet att vädersegmentet får större fokus då man fortfarande kommer rapportera kontaminering/landningsbanans skick. Ett Vädersystem, Runway Weather Information System (RWIS), har ett potentiellt större ordervärde samt fler återkommande intäkter (abonnemang, mjukvara) än ett friktionsprojekt.
Samtidigt som efterfrågan på friktionsprojekt minskar för flygmarknaden ser man en ökad efterfrågan i vägsegmentet. Senast den 16 mars släppte man ett PM om orders för mätningar av friktion för väg samt på fartyg.
Då en stor del av omsättningen kommer från flygindustrin kommer man sannolikt påverkas av den pågående Corona-krisen. VD Fredrik Graflind bemöter detta i ett PM från 30e mars.
Trots nischen påpekar han att kunderna främst är flygplatser som i ägs av större statliga eller börsnoterade koncerner. Även om flygtrafiken är reducerad berörs deras investeringsplaner inte av denna tillfälliga nedgång. Dock kan produktion samt sälj störas av bortfall av personal eller resebegränsningar.
Sammanfattningsvis ser jag en positiv trend i SARSYS-ASFTs försäljning, lönsamhet samt finansiella position. Frågetecken kring efterfrågan på friktionsprojekt är för närvarande största risken. Flera möjligheter att utveckla verksamheten finns. Främst inom väder- och vägsegmentet samt samarbetet med Omniklima AB. Jag behåller mitt lilla innehav, ca 1.5% av portföljen, och kommer att följa upp SARSYS-ASFT under kommande kvartal.