Embracer Group och Stillfront Group, två bolag i Aktieportföljen rapporterade båda den 19e februari. Båda kom med starka rapporter som marknaden positivt på. Här är min analys av rapporterna.
Embracer Group
TREDJE KVARTALET, OKTOBER–DECEMBER 2019
- Nettoomsättningen steg med 9% till 1 508,5 MSEK (1 380,6). Väntat var en omsättning på 1 428 MSEK
- Nettoomsättning för affärsområdet Games ökade 51% till 835,7 MSEK (552,5) medan affärsområdet Partner Publishing/Film minskade med 19% till 672,9 MSEK (828,1) till följd av att inga större lanseringar gjordes under kvartalet jämfört med samma period förra året.
- EBITDA ökade med 59% till 518,4 MSEK (326,4), vilket motsvarar en EBITDA-marginal på 34%. Väntat var en EBITDA på 473 MSEK
- Operativt EBIT steg 54% till 302,1 MSEK (196,8) motsvarande en Operativ EBIT-marginal på 20%.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar i rörelsekapitalet uppgick till 552,0 MSEK (360,1).
- Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 239,5 MSEK (455,0).
- Resultat per aktie var 0,11 SEK (0,44).
- Justerat resultat per aktie var 0,68 SEK (0,55).
Väsentliga händelser
- Ökningen i EBITDA och operativt EBIT förklaras främst av försäljningsökningen i affärsområdet Games och en förbättrad bruttomarginal inom Games till följd av en ökad andel intäkter från digital försäljning och ägda titlar.
- Saber Interactive förvärvas. Största förvärvet någonsin för Embracer.
Efter transaktionens slutförande kommer Saber Interactive att bli Embracer Groups femte verksamhetsgrupp och Saber Interactives grundare och ägare tillsammans att bli Embracer Groups näst största aktieägare. Saber är mest känd för World War Z, som sålt mer än tre miljoner titlar - I december tillkom Tarsier Studios till koncernen med 15 år i spelbranschen. Förvärvet gjordes av det helägda dotterbolaget Goodbye Kansas Game Invest, som efter kvartalet namnändrades till Amplifier Game Invest. Amplifier Game Invest är nu officiellt den fjärde operativa koncernen
- Amplifier Game Invest etablerade 2 nya studior under kvartalet: River End Games i Göteborg och C77 Entertainment i Seattle, USA, samt gjorde en kompletterande investering i den norska fiskesimulatorutvecklaren Misc Games, varefter de nu äger 55% av studion.
- Koch Media ingick ett avtal om att förvärva Voxler, den franska studion bakom Let’s Sing-serien och andra titlar i musikspelgenren.
- Antalet hel- eller majoritetsägda utvecklingsstudior i koncernen uppgår nu till 26
- En stark pipeline med 96 titlar under utveckling runt om i koncernen
Kommentarer
Embracer släppte en stark rapport för Q3 2019 där man slog förväntningarna både på omsättning och EBITDA. Detta trots att man inte hade några större spelsläpp i kvartalet.
Man går från 3 till 5 verksamhetsgrupper då Amplifier Game Invest och Saber Interactive nu ingår i koncernen. Största nyheten i anslutning till rapporten var just förvärvet av Saber interactive. Man breddar sin spelportfölj ytterligare av spel i olika genres och har en stark pipeline.
Saber Interactive är ett amerikanskt spelutvecklare med 5 studios, 600 developers, och mer än 30 miljoner sålda spel. Läs mer om caset i investerarpresentationen. Saber har egna IP (Intellectual Property, äger rättigheter att ge ut ett spel), gör licenserade IPs samt har återkommande intäktsströmmar från Work-For-Hire/ royalty-baserade projekt. Ett av deras mest kända spel är World War Z (WWZ).
Saber är redan ett lönsamt och växande företag. Preliminärt under 2019 blir omsättningen USD 105 miljoner (38m för 2018) med en EBIT på USD 62m (59% marginal). Initialt betalar Embracer 150 miljoner dollar och det kan sedan bli en tilläggsköpeskilling på högst 375 miljoner dollar om överenskomna milstolpar uppfylls. För den direkta betalningen (USD 150m, betalas oavsett om målen uppfylls) motsvarar EV/EBIT 2.4. Om samtliga mål uppfylls betalar man EV/EBIT 8.5.
Prislappen för Saber interactive är alltså låg, mycket för att man etablerar ett långsiktigt partnerskap. Sabers ägare får ett stort innehav i Embracer och anledningen till att man tackade ja till förvärvet och den låga prislappen är för att man ser detta som ett sett att “ta företaget till nästa nivå” under Embracers paraply. Saber kommer fortsätta under nuvarande varumärke och ledning.
Värderingen för Embracer är något som flitigt diskuteras och har kritiserats för att vara för hög. P/E-talet ligger runt 80 för tillfället. Just nu kör bolaget dock K3 dvs man skriver alla förvärv på 5 år. P/E-talet och andra värderingsmått blir därför missvisande om man stirrar blint på dem. Bara i Q3 skrev man av 211 miljoner SEK kopplat till förvärv, vilket inte hade varit där om man följt IFRS (som de flesta konkurrenter gör).
Embracer group fortsätter att imponera med hög tillväxt och lönsamhet. Man växer vidare med framgångsrika och värdeskapande förvärv. Saber Interactive sticker ut speciellt med stor potential, men också positivt att se att man organiserar sig i fler ben för att möjliggöra ytterligare skalbarhet i modellen.
Jag har ökat i Embracer group under Corona-utbrottet då aktien blev billigare samtidigt som många sitter hemma vilket borde öka spelfrekvensen samt omsättningen. Bolaget är dessutom relativt konjunkturoberoende.
Stillfront Group
Fjärde kvartalet
- Nettoomsättningen uppgick till 551 (366 MSEK), en ökning med 51 procent jämfört med fjärde kvartalet 2018 . Förväntad omsättning var 568,3 MSEK
- Justerad EBITDA (EBITDA exklusive jämförelsestörande poster) uppgick till 209 (160) MSEK, en ökning med 30 procent . Förväntat var 223 MSEK
- Justerad EBIT* uppgick till 177 (137) MSEK, en ökning med 30 procent
- Jämförelsestörande poster uppgick till -5 (-5) MSEK. Avskrivningar av förvärvsrelaterade poster uppgick till 38 (-9) MSEK
- EBIT uppgick till 135 (123) MSEK, en ökning med 10 procent. Förväntad EBIT var 154,6 MSEK
- Finansnettot uppgick till -19 (-50) MSEK i kvartalet
- Periodens resultat uppgick till 87 (26) MSEK
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 3,23 (1,02) SEK. Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 3,22 (1,02) SEK
- Nettoskulden uppgick till 820 (521) MSEK och justerad skuldsättningsgrad, pro forma var 0,9 (0,9)x
Helåret 2019
- Nettoomsättningen uppgick till 1 967 (1 325) MSEK, en ökning med 48 procent jämfört med helåret 2018
- Justerad EBITDA uppgick till 768 (490) MSEK. En ökning med 56%. Justerad EBITDA-marginal uppgick till 39 (37) procent
- Justerad EBIT* uppgick till 645 (397) MSEK. En ökning med 62%. Justerad EBIT*-marginal uppgick till 33 (30) procent
- Periodens resultat uppgick till 341 (157) MSEK
- Resultat per aktie före utspädning uppgick till 13,41 (6,72) SEK. Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 13,36 (6,68) SEK. En ökning med 100%.
- Insättningar från kunder (deposits) ökade till SEK 509m, en årlig ökning med 67%
- Kundförvärvskostnad (User acquisition cost) ökade med 41%
- Betalande kunder per månad (Monthly paying users) ökade med 28%
- Genomsnittlig intäkt per kund och månad (Average non-adjusted revenue per monthly paying user) ökade med 16%
- Stillfronts styrelse föreslår ingen utdelning för 2019. Stillfront avser att återinvestera vinster och kassaflöden i organiska tillväxtinitiativ och förvärv.
*Justerad EBIT definieras som EBIT exklusive jämförelsestörande poster och avskrivningar av förvärvsrelaterade poster.
Väsentliga händelser
- I januari förvärvades Storm8, med marknadsledande spel inom casual- och pusselspel. Förvärvet breddar spelportfölj från att historiskt varit främst strategispel. Det breddar även målpubliken med spel som är mindre nischade
- Man har stärkt balansräkningen genom ett finansieringspaket bestående av nyemission och skuldfinansiering vilket skapar goda möjligheter för ytterligare förvärvsaktiviteter framöver.
- I november fastställdes en ambition att tredubbla intäkterna inom fem år, samt att bli ett “globalt ledande powerhouse av spelstudios”.
- Kixeye, en ledande utvecklare och förläggare av onlinestrategispel, förvärvades juni
Kommentarer
Både i fjärde kvartalet 2019 och sett till helåret ökar man omsättning ca 50%. Man ser även en stark lönsamhetsförbättring. Speciellt på helåret sticker lönsamheten ut som en positiv aspekt. För fjärde kvartalet var omsättningen stark men lönsamheten svagare. Ingen av dessa levde inte upp till estimaten. Förväntningarna var dock höga då ökningen av omsättning och EBITDA var ca 50 respektive 30%!
Positivt att se att insättningar (deposits) från kunder ökar mer än kundförvärvskostnaden. Här ser man effekten av hur man jobbar datadrivet för att mäta och styra monetäriseringen av spelen. Även positivt att se en stabil ökning i MPU (monthly paying user) och ARPMPU (Average non-adjusted revenue per monthly paying user).
Kixeye och Storm8-förvärven som gjordes i närtid ser jag som ytterst värdeskapade och vi har ännu inte sett den fulla potentialen av dessa i form av lönsamhet och synergier. Särskilt positivt tycker jag Storm8-förväret är då det breddar Stillfronts spelportfölj i form av genres och målgrupp, vilket ytterligare sänker risken i bolaget. Man har även förberett för fler förvärv.
Aktien har klarat sig rätt bra under Corona och ligger nu på P/E runt 30 och ett PEG-tal på 0.3. Detta känns väldigt attraktivt då företaget växer omsättning med ca 50% och fördubblade vinsten jämfört med 2018.
Trots ett svagare fjärde kvartal övertygar Stillfront fortfarande och har en given plats i portföljen. Man har en hög omsättnings- och lönsamhetstillväxt samt en aktiv och framgångsrik förvärvsstrategi som breddar portföljen och minskar risken. Jag har ökat även i Stillfront under Corona-utbrottet.